Теоретичні: вивчення даного предмета передбачає розвиток музичного мислення, формування об`єктивних критеріїв і оцінок, розвиток аналітичних навичок. Аналітичний підхід (грец. аnalisis – розділення) та синтетичний (цілісне охоплення) повинні бути двома боками єдиного методу. «Цілісний аналіз» (термін В. А. Цукермана) на об`єктивному художньому ґрунті розкриває зміст твору в єдності з формою. Вивчаючи форму (композиційний план) музичного твору, необхідно охоплювати увагою не тільки його частини, але і ціле і, крім того, розглядати не тільки якісь окремі елементи музичної мови (мелодію, гармонію тощо), але і ту їх спільну дію, що створює загальний композиційний план твору.
Практичні: формування навичок самостійного теоретичного аналізу музичних явищ будь-якого походження, складу, змісту, різних музичних форм. Найкраще засвоєння форм, їх природи потребує розгляду кожної форми у зв`язку з умовами, що сприяли її появі, з причинами, що викликали її подальший розвиток, з різноманітним трактуванням цієї форми в різних стилях та жанрах, з типовим для неї співвідношенням музичних образів.
Забезпечення професійної готовності студентів до здійснення цілісного аналізу музичних творів. Цілісний аналіз передбачає розгляд музичного твору у зв`язках з іншими мистецькими творами (інколи не тільки музичними), зі стилем композитора чи композиторської школи, з національною культурою, із загальними соціально-історичними умовами, що породили даний стиль і такого роду твори. А також підготовку фахівців до використання наукових знань про музику відповідно до потреб практики.
До курсу входить вчення про музичне мовлення, про синтаксичні структури, про музичний тематизм, про загальні принципи розвитку та формотворення в музиці, яка пов`язана з певною системою музичної мови та музичного мислення – тональною системою, та з певним типом музичної культури і музичної комунікації (оперний театр, концертний зал, домашнє музикування).
В процесі навчання знайомить із найважливішими рисами методу аналізу музичних творів; сприяє розвитку практичних навичок цілісного аналізу – підхід до розкриття змісту через змістовний бік музичної форми, музичних засобів.
Вивчаючи заплановані теми, потрібно спиратися на знання, отримані студентами попередньо (наприклад, знання з курсу “Теорії музики”, „Поліфонії”, „Гармонії”, „Історії музики”, що закладають початкові уявлення про музичні форми класичного типу). Курс “Аналіз музичних форм” повинен розвинути ці знання, включаючи нові теми для вивчення (наприклад, старовинне рондо, післякласичне рондо, старовинна соната та ін.), та поглиблюючи знання з тих питань, що торкались попередньо. В результаті вивчення предмету в комплексі спеціальних дисциплін студент повинен вміти оцінювати взаємодію елементів музичної мови в єдності форми і змісту, вміти самостійно розкрити авторський задум музичного твору, керуючись художнім смаком і відчуттям стилю.
Даний курс повинен орієнтуватися на забезпечення фаху адекватною теоретичною базою. Засвоєння його повинно бути тісно пов’язано з заняттями зі спеціальності, гармонії, теорії музики, історії музики, завдяки чому розвивається вміння аналізувати та усвідомлювати твір. Крім цього, необхідно проробити теоретичний матеріал через аналіз елементів музичної мови та форми в їх взаємодії на музичних прикладах.