І рік навчання
Тема 1модулю. Початковий етап формування вокальних навичок.
На матеріалі вокальних вправ, вокалізу й двох нескладних вокальних творів розвивається фонетичного слуху та вокальних уявлень про акустично повноцінне звучання співацького голосу; засвоюється співацька постава, співацька установка; розвиваються початкові навички співацького дихання, м’якої атаки звуку,відчуття співацької опори.
Завдання: Навчити вільно володіти співочим звукоутворенням на середній ділянці діапазону голосу.
Методичні вказівки: Необхідно зосередитись на таких питаннях: взаємодії вільного звукоутворення зі співочим диханням, а також звуку і функцією резонаторів.
Література:
1. Антонюк В.Г. Постановка голосу: Навчальний посібник для студентів вищих музияних навчальних закладів. – К.: Українська ідея, 2000.
2. Багадуров В.А. Очерки по истории вокальной педагогике. Ч.3. – М.: Музгиз, 1956.
3. Назаров И.О. Искусство пения.-М.:Музгиз, 1963.
4. Микиша М.В. Практичні основи вокального мистецтва. - К.:1985. – 80 с.
5. Павлищева О.П. Методика постановки голоса: краткою пособие для хормейстеров и преподавателей пеня. – М.: Изд-во «Музыка», 1964.
6. Юцевич Ю.Є. Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу. – Київ, 1998.
7. Яковлев А. Физиологические закономерности певческой атаки. – Л.: Музыка, 1971. – 64 с.
Тема 2 модулю: Розвиток основних співацьких навичок.
На матеріалі вокальних вправ, вокалізу й двох різножанрових вокальних творів малої форми студенти набувають основних навичок формування голосних та артикуляції приголосних звуків під час співу на середній ділянці діапазону; відпрацьовують вірне співацьке звукоутворенням на центральній ділянці діапазону; формують навички співу на дихальній опорі.
Завдання: Навчитися правильно і розкуто користуватися м’язами обличчя, шиї, підборіддя при співі.
Методичні вказівки: Щоб звільнити м’язи обличчя, шиї й підборіддя при співі, роблять перед дзеркалом не співаючи такі вправи: рухають ротом і шиєю то праворуч, то ліворуч. Рекомендується також співати перед дзеркалом, старанно вимовляючи всі голосні і приголосні звуки близько на зубах, чітко і ясно.
Література:
1. Дмитриев Л.Б. Основы вокальной методики. – М.: Музыка, 1968.
2. Дмитриев Л.Б. Голосообразование у певцов. – М.: Музгиз, 1962.
3. Люш Д. Развитие и сохранениепевческогоголоса. – К.: Муз. Україна, 1988.
4. Морозов В.Т. Тайны вокальной речи.– М., 1968.
5. Менабени А.Г. Методика обучения сольному пению.– М.,1987.– 95с.
6. Юссон Р. Певческий голос. – М.: Музыка, 1974.
Тема 3 модулю: Розвиток свідомих вокальних уявлень.
На матеріалі вокальних вправ, вокалізу й двох різножанрових та різнохарактерних вокальних творів малої форми відбуваєтьсяформування вірного співацького дихання, навички високої співочої позиції, уміння використання різних типів атаки звуку.
Завдання: Навчитися вірному співочому звукоутворенню на всій ділянці робочого діапазону та різному характеру звуковедення.
Методичні вказівки: Необхідно зосередитись на трьох голосоутворюючих факторах: дихання, гортань та резонатори. Без координації цих трьох факторів не можливо формувати правильні вокальні звуки.
Література:
1. БарсовЮ. Вокально-исполнительские принципы М.И. Глинки. М., 1968.
2. Варламов А. Полная школа пеня.-М.: Музгиз, 1953.
3. Вартанян И.А. Звук – Слух – Мозг. – Л., 1981.
4. Гарсиа М. Школа пеня: Ч. І, ІІ. – М.: Госмузиздат, 1956.
5. Микиша М.В. Практичні основи вокального мистецтва. - К.:1985. – 80 с.
6. Пляченко Т.М. Методика викладання вокалу. – Кіровоград: КДПУ. – 2005.
7. Юцевич Ю.Є. Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу. – Київ, 1998.
Тема 4 модулю: Формування вокального слуху й співацьких навичок.
На матеріалі вокальних вправ, вокалізу й двох різнохарактерних вокальних творів набуваються основні навички формування голосних та артикуляції приголосних звуків під час співу на всіх ділянках діапазону, поступово розширюється співацький діапазон, засвоюється навичка кантиленного співу.
Завдання: Навчитися правильно володіти технікою кантиленного співу, плавного переходу від одного регістру до другого та чистого інтонування.
Методичні вказівки: Для згладжування регістрів дуже корисно співати гаму. Пильно прислухаючись, співак зможе вирівняти свій голос ледве помітного змінного голосного звуку. Ідеальне звучання буде тоді, коли всі елементи грудного й головного резонаторів зіллються між собою. Це досягається поступовим оволодінням комплексу систематичних обміркованих вправ.
Література:
1. Варламов А. Полная школа пеня. – М.:,1953.
2. Вартанян И.А. Звук – Слух – Мозг. – Л., 1981.
3. Гарсиа М. Школа пеня: Ч. І, ІІ. – М.: Госмузиздат, 1956.
4. Егорычева М.И. Упражнения для развития вокальной техники. – К.: Музична Україна, 1980.
5. Микиша М.В. Практичні основи вокального мистецтва. - К.:1985. – 80 с.
6. Менабени А.Г. Методика обучения сольному пению. – М., 1987.
7. Назаренко И. Искусство пения. – М.: Музгиз,1948.